عمومی

تاثیر لوله پنج لایه بر بهره وری سیستم های گرمایش و سرمایش

لوله پنج لایه

لوله‌های پنج لایه، نوعی لوله مدرن هستند که از پنج لایه مختلف ساخته شده‌اند. و تاثیر لوله پنج لایه بر بهره وری سیستم های گرمایش و سرمایش بسیار زیاد است. این ساختار منحصربه‌فرد، مزایای متعددی را به این لوله‌ها نسبت به لوله‌های سنتی مانند لوله‌های فلزی و PVC ارائه می‌دهد. لوله‌های تک لایه و پنج لایه یکی از نتایج پیشرفت‌های فناوری در صنعت لوله‌سازی هستند.

لوله‌های پنج لایه به دلیل ویژگی‌های برتری که از جمله مقاومت به فشار بالا، انعطاف‌پذیری، و مقاومت به خوردگی می‌باشند، در بسیاری از کاربردها به جای لوله‌های تک لایه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کل، تکنولوژی تولید لوله‌های تک لایه و پنج لایه به طور مداوم در حال پیشرفت است، و هر یک با ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خودشان از اهمیت بالایی برخوردارند.

 

 اگر برای انتخاب لوله تردید دارید می توانید برای مشاوره و همچنین استعلام قیمت با شرکت فولاد فراز فروزان به شماره ۰۲۱۶۶۳۹۹۴۳۷ تماس بگیریدیا به شماره واتس اپ ۰۹۰۲۴۱۱۱۹۳۰ پیام ارسال نمایید.

 

تاریخچه لوله های تک لایه و پنج لایه

 

 

لوله های تک لایه

  • در دهه 1950 اولین بار پلی اتیلن (PE) توسط شرکت های آلمانی BASF و Hoechst در دهه 1950 تولید شد.

  • لوله های PE برای اولین بار در دهه 1960 برای کاربردهای آبرسانی به کار گرفته شدند.

  • استفاده از لوله های PE به طور گسترده ای در اروپا و آمریکای شمالی  در دهه 1970 برای سیستم های آبرسانی و فاضلاب آغاز شد.

  • اولین لوله های پلی پروپیلن (PP) راندوم کوپلیمر نوع سوم (PP-R80) که به عنوان لوله های تک لایه پلی پروپیلن شناخته می شوند، در اوایل دهه 1980 توسط شرکت Aquatherm آلمان با نام تجاری Fusiotherm تولید و به بازار عرضه شدند.

  • استفاده از لوله های تک لایه در دهه 1990 به طور فزاینده ای در ایران رواج پیدا کرد و جایگزین لوله های فلزی سنتی شد.

لوله های پنج لایه

 

  • اولین لوله های پنج لایه در اواخر دهه 1980 در اروپا تولید شدند.

  • لوله های پنج لایه در دهه 1990 به مقدار زیادی در اروپا و آمریکای شمالی رواج پیدا کرد.

  • استفاده از لوله های پنج لایه در ایران در دهه 2000 آغاز شد و به تدریج به عنوان جایگزینی برای لوله های تک لایه و فلزی مورد استفاده قرار گرفتند.

امروزه، لوله های تک لایه و پنج لایه به طور گسترده ای در سراسر جهان برای طیف وسیعی از کاربردها از جمله سیستم های آبرسانی، فاضلاب، گرمایشی و تهویه مطبوع استفاده می شوند.

 

 

 

لایه‌های تشکیل‌ دهنده لوله پنج لایه

 

 

  • اولین لایه یا لایه داخلی ،از جنس پلی اتیلن (PE) است. که صاف، مقاوم در برابر خوردگی و رسوب و غیرقابل نفوذ در برابر اکسیژن می‌باشد.

  • دومین لایه از جنس چسب است که وظیفه‌ آن اتصال لایه‌های داخلی و خارجی را دارد.

  • لایه وسطی یا میانی از جنس آلومینیوم است که استحکام و مقاومت لوله را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

  • چهارمین لایه از جنس چسب است که مشابه لایه دوم، وظیفه‌ی اتصال لایه‌ها و و برای تقویت عملکرد عایقی و محافظتی استفاده می‌شود.

  • آخرین لایه یا لایه خارجی از جنس پلی اتیلن (PE) است که به لوله انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر اشعه UV می‌دهد.

این لوله‌ها به عنوان لوله‌های چندلایه یا لوله‌های ترکیبی هم شناخته می‌شوند و از جمع‌آوری مواد مختلف با ویژگی‌های متفاوت برای ارائه ویژگی‌های متمایز استفاده می‌کنند.

 

مزایای لوله‌های پنج لایه

 

 

  • به دلیل وجود لایه آلومینیومی، این لوله‌ها در برابر فشار، ضربه و ترک‌خوردگی بسیار مقاوم هستند.

  • لوله‌های پنج لایه به دلیل جنس لایه‌های داخلی و خارجی، انعطاف‌پذیری بالایی دارند و به راحتی خم می‌شوند. این ویژگی، نصب آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

  • در مقایسه با لوله‌های فلزی، لوله‌های پنج لایه وزن بسیار سبکی دارند. این امر حمل و نقل و نصب آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

  • به دلیل عدم وجود فلز در لایه‌های داخلی و خارجی، این لوله‌ها در برابر زنگ‌زدگی مقاوم هستند.

  • لایه آلومینیومی موجود در این لوله‌ها، آن‌ها را به عایق‌های حرارتی خوبی تبدیل می‌کند. این ویژگی از هدر رفتن گرما یا سرما در سیستم‌های لوله‌کشی جلوگیری می‌کند.

  • لوله‌های پنج لایه در برابر یخ‌زدگی مقاوم هستند و ترک نمی‌خورند.

  •  این لوله‌ها قابل بازیافت هستند و به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند.

 

کاربردهای لوله‌ها و اتصالات پنج لایه

 

 

  •  لوله‌های پنج لایه برای انتقال آب آشامیدنی، آب خام، آب کشاورزی و فاضلاب به طور گسترده استفاده می‌شوند.

  • به دلیل عایق حرارتی بودن، از این لوله‌ها در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مانند موتورخانه‌ها و پکیج‌ها استفاده می‌شود.

  • لوله‌های پنج لایه به دلیل مقاومت بالا و انعطاف‌پذیری، برای سیستم‌های تهویه مطبوع نیز مناسب هستند.

  • از این لوله‌ها در صنایع مختلف مانند chemical, دارویی، غذایی و … نیز استفاده می‌شود.

 

 

 

لوله پنج لایه نیوپایپ | خرید لوله پنج لایه

 

لوله پنج لایه، نوعی لوله است که از پنج لایه مختلف تشکیل شده است، هر لایه وظیفه خاص خود را دارد و باعث افزایش عملکرد و کارایی لوله می‌شود. این نوع لوله معمولاً در برخی از صنایع مانند صنایع آب، گاز، فاضلاب، داروسازی، و صنایع خوراکی استفاده می‌شود.

در این راستا شرکت نیوپایپ با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه لوله و اتصالات فلزی امروز از بزرگترین تولید کننده های لوله های 5 لایه محسوب می شود. محصولات نیوپایپ دارای گواهینامه QNET شبکه جهانی کیفیت و استاندارد DQS از ISO 9001 آلمان می باشد. اتصالات پنج لایه اتصالات خاص گران‌قیمت می باشند. و با ابزار و تجهیزات مخصوص به راحتی قابل نصب می باشند.

انواع لوله های 5 لایه این شرکت مانند لوله پنج لایه نیوپایپ PERT AL PERT و  لوله پنج لایه نیوپایپ PEX AL PEX را می توانید در سایت مشاهده نمایید.

همچنین از اتصالات نیوپایپ می توانیم به  سه راه پرسی نیوپایپ ، سه راه کلمپی نیوپایپ ، بوشن کلمپی نیوپایپ ، زانو 90 درجه پرسی نیوپایپ ، سه راه تبدیل پرسی نیوپایپ اشاره کنیم.

لوله و اتصالات پنج لایه

لوله پنج لایه و اتصالات فلزی پنج لایه

 

 

شرکت سوپرپایپ با 26 سال سابقه از سال 1376 فروش سیستم لوله کشی تولیدی خود را با نسل جديد لوله ها، pex-al-pex و اتصالات مهره ماسوره ای آغاز كرد، که در نوع خود در مقابل سیستم های رایج فلزی و پلیمری انقلابی عظیم در اطمينان از دوام و كيفيت عملكرد سيستم لوله کشی آب رسانی و گرمایشی و همچنين راحت تر شدن نصب سيستم ايجاد کرد.

برای لوله 5 لایه این شرکت لوله سوپرپایپ PEX/AL/PEX و لوله سوپرپایپ +۲  را می توان نام برد.

تعدادی از اتصالات 5 لایه این شرکت سه راه پرسی سوپر پایپ ، سه راه تبدیل پرسی سوپرپایپ ، زانو پرسی سوپرپایپ و رابط روپیچ پرسی سوپرپایپ می باشند.

 

لوله‌های پنج لایه: برای سیستم‌های آبرسانی سرد و گرم با فشار بالا و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی همچنین برای  سیستم‌های تهویه مطبوع و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله دارای ویژگی استحکام بالا ، مقاومت بالا در برابر خوردگی و رسوب ، ضریب انتقال حرارت پایین عمر طولانی و کاربرد متنوع می باشد. به دلیل کیفیت بالا این لوله قیمت بالاتری دارد همچنین. وزن سنگین انعطاف پایین و نصب دشوارتری نسبت به پنج لایه دارد.

 

 

لوله تک لایه | خرید لوله تک لایه

 

 

لوله‌های تک لایه: برای سیستم‌های آبرسانی سرد و گرم با فشار کم ب، سیستم‌های فاضلاب و برای سیستم‌های آبیاری  می باشد و از مزیت آن قیمت ارزان‌تر ، وزن سبک‌تر ، انعطاف‌پذیری بیشتر و نصب آسان‌تر است. در عین با کیفیت بودن این لوله معایبی از جمله استحکام کمتر ، مقاومت کمتر در برابر خوردگی و رسوب ، ضریب انتقال حرارت بالا و محدودیت در کاربرد  نیز دارد.

لوله تک لایه PP .RCT سفید آذین یکی از محصولات شرکت آذین لوله می باشد. این شرکت دارای گواهینامه های WRs-NSF از انگلستان و ISO 9001-2008 از شرکت DQS آلمان و گواهینامه انطباق محصول با استاندارد از اتحادیه اروپا می باشد. شرکت آذین لوله سپاهان یکی از زیر مجموعه های گروه صنایع گیتی پسند می باشد. گروه صنایع گیتی پسند یکی از بزرگترین تولید کنندگان لوله های پلی پروپیلن تک لایه و پنج لایه می باشد.

 

قیمت لوله های چند لایه و تک لایه

 

انتخاب بین لوله های تک لایه و پنج لایه به نیازهای خاص شما بستگی دارد. اگر به دنبال گزینه ای ارزان قیمت و آسان برای نصب هستید، لوله های تک لایه ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشند. با این حال، اگر به دنبال لوله ای هستید که در برابر فشار، دما و خوردگی مقاوم تر باشد، لوله های پنج لایه گزینه بهتری هستند.

در نهایت، انتخاب بین لوله‌های تک لایه و پنج لایه به نیاز و شرایط شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک لوله ارزان‌قیمت، سبک و انعطاف‌پذیر هستید، لوله‌های تک لایه گزینه مناسبی هستند.

اما اگر به دنبال یک لوله با استحکام بالا، مقاومت بالا در برابر خوردگی و رسوب، ضریب انتقال حرارت پایین و عمر طولانی هستید، لوله‌های پنج لایه گزینه بهتری هستند. اگر برای انتخاب نوع لوله تردید دارید می توانید برای مشاوره و همچنین استعلام قیمت با شرکت فولاد فراز فروزان به شماره ۰۲۱۶۶۳۹۹۴۳۷ تماس بگیریدیا به شماره واتس اپ ۰۹۰۲۴۱۱۱۹۳۰ پیام ارسال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *