عمومی

لوله شوفاژی در ستارخان

لوله شوفاژی در ستارخان

همانطور که می دانید شوفاژ یا گرمایش مرکزی روشی برای تولید گرما در ساختمان ها است. در این سیستم گرما در سیستم گرمایش تولید شده و لوله شوفاژی از طریق لوله های رفت و برگشتی به رادیاتورها در سایر قسمت های ساختمان انتقال پیدا می کند.

 

 

در ابتدا برای اطلاع از قیمت و مشاوره در مورد خرید لوله شوفاژی می توانید با شرکت فولاد فراز فروزان به شماره 02166399437 تماس بگیرید. و یا به شماره واتس اپ 09024111930 پیام ارسال نمایید.

 

لوله شوفاژی چیست؟

 

  • خط لوله گاز یکی از خطوط لوله گاز است که وظیفه گرمایش ساختمان را بر عهده دارد و وظیفه آن گرم کردن داخل ساختمان است. دمای آب داخل موتورخانه بباید به دمایی برسد که توسط مدیر ساختمان از پیش تعیین شده است.

  • با کمک لوله کش، لوله ای که دو مسیر رفت و برگشتی را تشکیل می دهد که توسط آب داخل ساختمان تشکیل شده است، به چرخ انتقال حرارت تبدیل می شود. نقش لوله رفت، ارسال آب جوش از موتورخانه به طبقات می باشد.

  • وظیفه لوله برگشت گرمایش برگرداندن آب از طبقات به موتورخانه است تا دوباره به دمای مورد نظر برسد.

  • در سیستم کلکتوری آب پس از خروج از پکیج یا موتورخانه ابتدا آب به کلکتور وارد شده و کلکتور از طریق شیر تعبیه شده بر روی آن، آب را مستقیماً در سیستم توزیع می کند.

 

انواع لوله شوفاژی

 

  • لوله پلی پروپیلن

 

لوله پلی پروپیلن یا PP یکی دیگر از لوله های پلیمری مناسب برای لوله های گرمایشی است . همچنین نسبت به سایر لوله ها در برابر پوسیدگی و رسوب دارای مقاومت بیشتری است. از مزایای دیگر این لوله وزن سبک است و اینکه به ندرت باعث افت فشار می شوند.

از معایب این لوله پروپیلن آن است که می توان به امکان اکسید شدن، انبساط طولی و تحمل دما و فشار پایین اشاره کرد.

در دماهای بالا تا 90 درجه سانتیگراد در ساختار لوله پلی پروپیلن طولانی مدت تاثیری ایجاد نمی شود. برای انعطاف پذیری بهتر مواد معدنی به لوله های پلی پروپیلن اضافه می شود، که باعث می شود.

این لوله به صورت یک ورق بریده و به راحتی برش داده می شود. از جمله این لوله ها می توان به لوله تک لایه پلی پروپیلن PP. R آذین یا  لوله سه لایه PP .RCT سفید آذین  همچنین لوله تک لایه PP .RCT سفید آذین اشاره کرد.

 

  • لوله های پلی اتیلن

 

لوله های پلی اتیلن به عنوان لوله پلیمری یکی از جایگزین های مناسب برای لوله های مورد استفاده در لوله های شوفاژی می باشد. همچنین این لوله نسبت به لوله های پروپیلن در برابر دما و فشار مقاومت بیشتری دارند.

آنها همچنین مقاومت قابل توجهی در برابر حلال های شیمیایی، اسیدها و کثیفی نشان می دهند. با وجود ضریب اصطحکاک پایین، مقاومت چندانی در برابر اشتعال و عوامل جوی ندارند.

همچنین می توان گفت دارای چسبندگی کم است و احتمال شکستن آن در برخورد با یک تنش وجود دارد.

لوله PEX

 

 لوله‌ پلی‌ اتیلن برای افزایش مقاومت در برابر دما و طول عمر بیشتر، سبب تولید PEX می‌شود و چگالی این لوله بالای متوسط است. به همین علت از این لوله میتوان در سیستم های آتش نشانی استفاده کرد. همچنین برای توزیع آب سرد و گرم در قطر های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

این لوله دارای طیف گسترده ای از کاربردها در سیستم های سرمایش و گرمایش، رادیاتورها، سیستم های فشار قوی، و سیستم های گرمایش از کف است. لوله پنج لایه PEX AL PEX به دلیل کیفیت مناسب انتخاب مناسبی برای استفاده در سیستم های موتورخانه باشند.

برای این لوله هم می توان  لوله پنج لایه نیوپایپ PEX AL PEX و لوله سوپرپایپ PEX/AL/PEX  را نام برد.

 

لوله شوفاژی pex

شوفاژی pex

 

لوله PE-RT

 

این لوله های PERT را می توان زیر مجموعه PEX نامید. برای انتقال سرما و گرما در ساختمان ها می توان از این لوله استفاده کرد. این لوله مقاومت بالایی نسبت به نوع PEX دارند و از ویژگی های دیگر این لوله مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی می باشد. که باعث می شود کاربردشان در ساختمان ها بیشتر باشد. لوله پنج لایه نیوپایپ PERT AL PERT  , لوله سوپرپایپ +2 از جمله نمونه هایی برای این لوله است.

 

لوله شوفاژی pert

شوفاژی pert

 

  • لوله پلاستیکی

 

این لوله پلاستیکی ساخته شده با PPSU در برابر خوردگی مقاوم بوده و در قسمت داخلی لوله سطح صافی دارند. از معایب لوله های پلاستیکی می توان به انبساط خطی بالا و نفوذ پذیری اکسیژن اشاره کرد.

 

  • لوله مسی

 

از دهه 1960 مس یک مواد لوله کشی سنتی بوده است. مس پایداری و مقاومت بالایی دارد و عملکرد به نسبت بهتری نسبت به آلومینیوم دارد. با وجود تولید لوله با جنس های دیگر، مس هنوز هم یکی از بهترین انتخاب ها است.
عیب اصلی لوله مسی قیمت بالای آن است و اینکه نیاز به جوش و اتصالات اضافی دارد. برای همین لوله های مسی در سیستم های گرمایش، لوله های آب، فاضلاب، تامین سوخت، روغن موتور و تهویه مطبوع بیشتر کاربرد دارند.

در نظر داشته باشید لوله مسی دارای حساسیت به انواع محیط های اسیدی زیاد است.

 

  • لوله فولادی

 

 یکی دیگر از انواع لوله های گرمایشی می باشد که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود در حمل و نقل آب گرم برای گرمایش و رادیاتور کاربرد فراوانی دارند. این لوله ها مقاومت خوبی دارند و از آنجایی که به صورت بدون درز ساخته می شوند، فاقد جوش هستند. این ویژگی باعث می شود که لوله ها در اثر فشار آب گرم نشتی نداشته باشند.

 از با کیفیت ترین لوله فولادی برای سیستم شوفاژ و پکیج می توان لوله گالوانیزه، لوله سیاه مانیسمان یا بدون درز را نام برد. این لوله ها  برای لوله کشی در موتورخانه به کار می روند. جهت جلوگیری از اتلاف حرارت می توان از عایق سازی مناسب استفاده نمود.
از جمله لوله های سیاه مانیسمان می توان به لوله بدون درز (مانیسمان)  سایز ۱ اینچ ،  لوله بدون درز (مانیسمان)  سایز ۲ اینچ و لوله بدون درز (مانیسمان) سایز ۴ اینچ و لوله بدون درز (مانیسمان) سایز ۲۱/۲ اینچ اشاره کرد. 

نوعی دیگر از لوله های فولادی، لوله سیاه درز دار است که با اینکه گالوانیزه نشده اما بسیار محکم و با دوام می باشد. مراحل تولید آن با خم کردن و متصل کردن ورق های فولادی می باشد. درز جوش تفاوت اصلی این لوله با لوله مانیسمان است.

 

لوله سیاه مانیسمان

لوله سیاه مانیسمان

 

بهترین لوله شوفاژی 

 

  • بهترین لوله برای گرمایش لوله گالوانیزه است که مقاومت حرارتی بالایی از خود نشان می دهد.

  • از مهمترین لوله های پلیمری مورد استفاده در گرمایش می توان به لوله های پلی اتیلن، لوله های پروپیلن  اشاره کرد.

  • در سال های اخیر استفاده از این نوع لوله ها به ویژه در مناطقی با رطوبت بالا افزایش یافته است.

  • انواع لوله های فولادی گرمایشی بر اساس استانداردهای ISO، BS، DIN و ANSI تولید می شوند.

  • لوله و اتصالات فولادی یک انتخاب قدیمی  و مقرون به صرفه برای گرمایش خانه است.

  • به دلیل بسته بودن سیستم گرمایش رادیاتور و عدم دسترسی به اکسیژن، خوردگی و زنگ زدگی خیلی کم اتفاق می افتد.

  • لوله های فولادی ساخته شده از فولاد کربن، فولاد ضد زنگ برای گرمایش لوله ها به ویژه رادیاتور مناسب هستند.

  • اگر به دنبال لوله های مناسب برای گرمایش منزل هستید، استفاده از لوله های مسی، لوله های پلی اتیلن، لوله های پروپیلن، لوله های فولادی و لوله های گالوانیزه توصیه می شود.

    لوله های ذکر شده در اینجا عمدتاً در لوله های گرمایش، لوله های آب سرد و گرم، موتورخانه ها و سیستم های گرمایشی و سرمایشی ساختمان کاربرد دارند.

 

مشخصات لوله شوفاژی

 

  • با توجه به جنس، لوله به دو دسته کلی فلزی و غیرفلزی تقسیم می شود. لوله های فلزی دارای خواصی مانند نفوذ ناپذیری، ضریب انبساط طولی کم و استحکام بالا هستند. از طرفی از معایب این لوله می توان به نصب سخت، وزن زیاد، خوردگی زیاد، افت فشار و رسوب زیاد، هدایت حرارتی بالا و عدم تشکیل آسان اشاره کرد.

    لوله های غیر فلزی شامل لوله های فایبرگلاس، پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پلاستیک، می باشد. لوله های پلیمری برای جلوگیری از خوردگی و رسوب در تاسیسات طراحی شده اند. از مزایای لوله های پروپیلن می توان به وزن سبک، نصب آسان، افت فشار و رسوب کم، ضریب هدایت حرارتی پایین و عدم پوسیدگی در داخل و خارج اشاره کرد.

    از جمله محدودیت های استفاده از این لوله حرارتی می توان به عدم انعطاف پذیری، نفوذ اکسیژن، انتقال نور ، ضریب انبساط طولی بالا و عدم تحمل دما و فشار بالا اشاره کرد.

  • انتخاب قطر مناسب به منظور انتقال بهینه‌ تر گرمای جمع‌آوری شده از کلکتورها به مخزن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

  • لوله‌ های شوفاژی ممکن است دارای پوشش حرارتی باشند تا حرارت از دست رفته را حداقل کنند و به کارایی سیستم کمک کنند.

  • در شوفاز، لوله‌ها ممکن است با تغییرات دما متناوب روبرو شوند. بنابراین، لوله‌های شوفاژی باید از جنسی باشند که مقاومت مناسبی در برابر انبساط و انقباض حرارتی داشته باشند.

  • باید مقاوم در برابر فشار آب گرم باشند تا در شرایط عملیاتی سیستم به درستی عمل کنند.

  • باید با استانداردها و مقررات مربوط به سیستم‌ های گرمایشی مطابقت داشته باشند.

 

 

قیمت لوله شوفاژی

در اینجا توضیحاتی درمورد سیستم گرمایشی، جنس و قیمت های مختلف داده شد. اگر در مورد انتخاب نوع لوله شوفاژی تردید دارید، برای مشاوره با متخصصین شرکت فولاد فراز فروزان با شماره 02166399437 تماس بگیرید. و یا به شماره واتس اپ 09024111930 پیام ارسال نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *