مقالات آموزشی

برند های معتبر لوله و اتصالات فلزی در ایران

تاسیسات هر ساختمان شامل لوله کشی آب، لوله کشی فاضلاب و برق کشی آن ساختمان می باشد. معمولا لوله کشی آب و فاضلاب به صورت توکار کشیده می شود. بنابراین کیفیت ساخت لوله و اتصالات آب و فاضلاب از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کرد زیرا اگر مشکلی در لوله و اتصالات به وجود بیاد هزینه ی تعمیر آن بسیار زیاد خواهد بود. در این مقاله با به کارگیری تمام تجربه و دانش مان به معرفی برند های معتبر لوله و اتصالات فلزی در ایران پرداخیتم.

 

برند های معتبر در زمینه تولید لوله

لوله های فلزی یکی از پر کاربرد ترین نوع لوله ها می باشند. این نوع لوله ها بیشتر برای انتقال شاره ها (مایعات و گاز ها)، حفاظ کشی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های فلزی در دو نوع درزدار و بدون درز تولید می شوند. لوله های درزدار دارای خط جوش می باشند در صورتی که لوله های بدون درز صاف و یکدست هستند. در ادامه مقاله ی “معتبر ترین برند های لوله و اتصالات در ایران” به معرفی 5 برند معتبر در زمینه تولید لوله می پردازیم.

 

سپاهان

سپاهان یکی از برند های معتبر لوله و اتصالات فلزی در ایران می باشد. شرکت صنعتی سپاهان تولید کننده لوله های فولادی در سایز ها و ضخامت های مختلف می باشد که در صنایع مختلفی مانند مشعل، اگزوز، نرده، حفاظ، غلاف چاه، لوله شوفاژ، لوله بویلر، شافت کولر، کمک فنر، فرمان، حفاظ، لوله گاز مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت صنعتی سپاهان در سال 1352 توسط افرادی متخصص با بیش از 20 سال تجربه تاسیس شد. این شرکت در سال 1356 با شماره ثبت 28332 به نام شرکت صنعتی سپاهان ثبت گردید. در سال 1378 نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد و یکسال بعد یعنی در سال 1379 توانست، طبق مصوبه ی هیات مدیره در بورس تهران پذیرش بگیرد.

دفتر مرکزی شرکت صنعتی سپاهان در تهران و کارخانه ی آن در اصفهان می باشد. کاخانه جات شرکت صنعتی سپاهان دارای 880 نفر کارگر می باشد که در زیر ساخت 55 هزار متر مربع و زمنی به مساحت 1132213 متر مربع در نزدیکی شهر اصفهان مشغول به کار هستند.

شرکت صنعتی سپاهان دارای علامت استاندارد از سازمان ملی استاندارد و گواهینامه های ISO 9001 ISO 10002 ،ISO10015 ،ISO14001 ،ISO18001 می باشد که نشان دهنده کیفیت و مرغوبیت محصولات این شرکت است. برخی از محصولات این شرکت عبارت اند از لوله API سپاهان، لوله های گازی می باشد.

 

ساوه

شرکت نورد و پروفیل ساوه یکی دیگر از معتبر ترین شرکت های تولید لوله و پروفیل در ایران می باشد که در سال 1354 با ظرفیت تولیدی 50 هزار تن در سال تاسیس شد. هم اکنون حاصل تلاش و برنامه ریزی دقیق مدیریت این شرکت دستیابی به ظرفیت 2 میلیون تن لوله در سال می باشد. لوله های این شرکت به عنوان لوله های گاز، آب، نفت و مقاطع مربوط به قطعات خودرو و موتور سیکلت استفاده می شوند.

مراحل کنترل کیفی محصولات این شرکت به شرح زیر می باشد.

  • بازرسی ابعادی Visual و تست کوانتومتری و تست کشش

  • کنترل و بازرسی بر روی خطوط تولیدی ، برش، لوله سازی، گالوانیزه و غیره

  • آزمایشگاه کالیبراسیون

  • تست های Offline, Online

  • آزمایشگاه شیمی تر

  • تست هیدرواستاتیک که برای تمام شاخه های محصولات مربوطه انجام می شود

  • تست های Offline, Online ادی کارنت

  • کنترل نهائی محصول پیش از ترک کارخانه به مقصد مشتری

شرکت در سال 1374 موفق به کسب استاندارد ISO 9002 : 1994 شد و در سال بعد گواهینامه تطابق با این استاندارد را از موسسه DNV دریافت کرد. همچنین برای تامین نظر خریداران در سال 1381 استاندارد API Q1 Spec 5L دریافت نمود. در همان سال گواهینامه ISO 9001 : 2000 نیز صادر گردید.

در سال 1385 علاوه بر تمدید گواهینامه های فوق شرکت موفق به اخذ گواهی تطابق با استاندارد مدیریت کیفیت صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ISO/TS29001 : 2003 از موسسه MIC شد.

 

سپنتا

شرکت سپنتا به عنوان یکی از تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی از سال 1340 با بیش از 60 سال سابقه فعال بوده است. محصولات این شرکت دارای گواهینامه های ISO 14001:2015 (استاندارد مدیریت زیست محیطی)، ISO 3834-2:2005 (استاندارد الزامات کیفی جوشکاری)، ISO 3834-2:2005 (استاندارد بین المللی برای سیستم های مدیریت کیفیت) و پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری می باشد.

در سال های اخیر صنعت لوله و پروفیل فولادی همچون صنایع فلزی دیگر، تحت فشارهای جهانی و افزایش روز افزون بهای فلزات اعم از آهن و فولاد، بیشترین مقاومت را از خود نشان داده است.

 

کاوه

شرکت لوله و پروفیل دقیق کاوه اولین تولید کننده لوله های بدون درز دقیق در کشور می باشد که توسط بخش خصوصی در کشور احداث شده است. این شرکت با 20 سال تجربه و تولید 15 هزار تن تیوب بدون درز به روش کشش سرد و 75 هزار تن لوله بدون درز به روش نورد گرم آغاز به کار کرد.

در حال حاضر این شرکت با توجه به خطوط تولیدی مدرن خود امکان تولید محصولاتی با کیفیت مطلوب و جهانی و تحویل به موقع به مصرف کنندگان داخلی و خارجی را داشته و در این خصوص همکاری های مشترک تولیدی و بازرگانی با تولید کنندگان مطرح این محصول در دنیا دارد.

 

اهواز

شرکت اهواز در سال 1346 جهت تولید ورق گرم فولادی، لوله سیاه، لوله گالوانیزه، لوله گاز و پروفیل تاسیس شد. این شرکت در سال 1350 مورد بهره برداری قرار گرفت. اساسی‌ترین هدف شرکت بهبود مستمر کیفیت فعالیت‌ها، به منظور افزایش رضایت‌مندی مشتری است که دریافت گواهینامه‌های سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001، سیستم مدیریت زیست محیطی ISO14001 و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای ISO 18001 مؤید این واقعیت است.

کارخانه ی نورد اهواز داراي دو كوره مي‌باشد كه ظرفيت هر یک صد و ده تن در ساعت است و ظرفيت نامي توليد سالانه آن شش صد هزار تن كلاف ورق گرم فولادي از ضخامت 1/50 الي 8 ميليمتر و عرض حداكثر 600 میلی متر باشد.

 

شرکت های معتبر در زمینه تولید اتصالات

اتصالات برای اتصال انواع لوله و اتصالات با اشکال و اندازه های مختلف به یکدیگر و یا تغییر جهت جریان شاره مورد استفاده قرار می گیرند. لوله و اتصالات اغلب از جنس مس، فولاد، پی وی سی، سیپی ویسی یا ای بی اس تولید می شوند. اتصالات برای اتصال به انواع لوله و اتصالات دیگر نیاز به یک رابط دارند به این رابط ها یک جنسیت اختصاص داده می شود که به اختصار آن ها را M و F (ماده و نر) می نامند. به عنوان مثال زانو گالوانیزه توپی برزیل دارای دو سرِ نرینه (ماده) می باشد. همان طور که گفته شد اتصالات و لوله ها از طریق رابط هایی به هم متصل می شوند. این رابط ها به شکل های دنده ای و جوشی می باشند. لوله و اتصالات جوشی بیشتر در صنعت لوله کشی گاز مورد استفاده قرار می گیرد. اتصالات و لوله های جوشی اغلب به صورت سیاه و لوله و اتصالات دنده ای اغلب به صورت گالوانیزه تولید می شوند. در فرآیند تولید اتصالات گالوانیزه، بعد از تراشکاری قطعه را در داخل یک دیگ حاوی مذابِ روی با دمای حدوده ۴۶۰ درجه سلسیوس شناور می کنند تا یک پوشش مناسب از جنس روی بر روی قطعه فلزی پوشش داده شود. در ادامه به معرفی 4 برند معتبر در زمینه تولید اتصالات می پردازیم.

 

توپی برزیل

توپی برزیل یکی از برند های معتبر لوله و اتصالات فلزی در برزیل می باشد. زمان تاسیس این شرکت هم زمان با تاریخ صنعتی شدن کشور برزیل است این تاریخ بعد از مهاجرت اروپایی ها و از سال 1950 آغاز می شود. آرنو شوآرتز، هرمان متزو و آلبانو اشمیت که مالکان شرکت و کمپانی توپی برزیل هستند جزو این مهاجران بوده اند. برزیل در حال حاضر یکی از کشور های پیشرو در صنعت تولید اتصالات دنده ایی است. محصولات شرکت توپی برزیل دارای معتبر ترین استاندارد های بین المللی می باشد. محصولات این شرکت در دو شکلِ گالوانیزه و سیاه ساخته می شود.

برخی از اتصالات دنده ایی این شرکت شامل زانو، انواع تبدیل، روپیچ توپیچ، مهره ماسوره، کپ، درپوش، مغزی، بوشن، سه راهی، چپقی می شود که به صورت گرم گالوانیزه می شوند. اتصالات دنده ایی شرکت توپی برزیل به دلیل استفاده از آلیاژ منحصر به فرد در برابر سرما و گرما مقاوم هستند. تنوع در محصولات اتصال دنده ایی توپی برزیل بسیار زیاد می باشد.

 

 

ایران اتصال

ایران اتصال یکی دیگر از برند های معتبر در زمینه تولید اتصالات در ایران است که در سال 1369 از کارگاهی کوچک واقع در سه راه افسریه با تولید زانو های جوشی شروع کرد. اما پس از مدتی با کسب تجربه موفق به گسترش کار خود شد. این شرکت در سال 1373 با کوشش فراوان توانست واحد تولید سه راه جوشی را راه اندازی کند. در حال حاضر شرکت ایران اتصال تبدیل به یکی از بزرگترین شرکت های تولید اتصالات در ایران شده است و انواع تبدیل، سه راهی، کپ، سردنده و زانو را در دو نوع درزدار و بدون درز (مانیسمان) تولید می کند.

 

مک

مک یکی از معتبر ترین برند های چینی در زمینه تولید اتصالات دنده ایی می باشد. شرکت مک از مرغوب ترین مواد اولیه برای تولید محصولات خود استفاده می کند به همین دلیل محصولات این شرکت برخلاف دیگر محصولات چینی از کیفیت بالایی برخوردار می باشند. این شرکت فعالیت خود را از سال 1962 در کشور چین شروع کرد. شرکت مک دارای گواهینامه های ISO 14001 ،ISO 9001 :2015 ،UL/FM/NSFPV ،CRN/cUL کانادا، DVGW/TUV/CE/VdS آلمان، BSI/LPCB بریتانیا، JIS ژاپن، ABNT برزیل، GOST-R روسیه، CNBOP لهستان، KS کره جنوبی، TSE ترکیه، PSB سنگاپور، SIRIM مالزی می باشد.

 

بنکن

شرکت بنکن یکی از برند های معتبر لوله و اتصالات فلزی در ژاپن می باشد. محصولات شرکت بنکن در گذشته فقط در کشور ژاپن تولید می شد ولی امروزه شرکت های زیادی در سرار دنیا محصولات خود را تحت لیسانس بنکن تولید می کنند. به دلیل هزینه های زیاد حمل نقلِ محصولات بنکن برای ارسال به ایران واردات این شرکت به ایران قطع شد. اما در حال حاضر با واردات از شرکت های تحت لیساس بنکن در چین، این مشکل حل شده است. محصولات شرکت بنکن طبق استاندارد ISO 9001 تولید می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *