مقالات آموزشی

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد چیست ؟

لوله گالوانیزه گرم و سرد

یکی از سوالاتی که ممکن است در هنگام خرید لوله با آن مواجع شوید تفاوت لوله گالوانیزه گرم با لوله گالوانیزه سرد می باشد. در این مقاله به طور کامل به این پرسش پاسخ داده خواهد شد. لوله های فلزی را می توان از لحاظ پوشش به دو دسته ی سفید (گالوانیزه) و سیاه تقسیم کرد.

لوله گالوانیزه چیست ؟

لوله های فلزی معمولا از فولاد ساخته می شوند و فولاد در مکان های مرطوب دچار اکسایش، زنگ زدگی و خوردگی می شود. برای حل این مشکل از فلزاتی مانند روی و نیکل که در برابر رطوبت و اکسایش مقاوم هستند به عنوان پوشش استفاده می شود. لوله هایی که با فلزاتی مانند روی و نیکل پوشانده می شوند را لوله گالوانیزه می نامند. لوله های گالوانیزه به علت مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی کاربرد های زیادی در صنعت دارند از جمله کاربرد های آن می توان به استفاده در خطوط لوله آب پر فشار، خطوط انتقال مواد غذایی، خطوط هیدرولیک و خطوط نفت و گاز اشاره کرد. با استفاده از پوشش رنگ نیز می توان از فلز در برابر اکسایش، زنگ زدگی و خوردگی محافظت کرد ولی طول عمر پوشش گالوانیزه چهار برابر بیشتر از طول عمر پوشش رنگی می باشد. بعد از توضیح فرآیند گالوانیزاسیون به روش گرم و روش سرد به تفاوت های لوله گالوانیزه گرم و سرد می پردازیم.

 

گالوانیزه گرم چیست؟

فرآیند گالوانیزاسیون به روش گرم در سه مرحله ی آماده سازی سطح فلز، گالوانیزه کردن و پرداخت نهایی صورت می گیرد. مرحله آماده سازی سطح فلز مهم ترین قسمت می باشد چرا که اگر سطح فلز به خوبی تمیز نشود واکنش شیمیایی بین فلزات به درستی انجام نمی شود و در نهایت فرآیند گالوانیزاسیون با شکست مواجه خواهد شد. برای شروع فرآیند گالوانیزاسیون ابتدا فلز به یک جرثقیل متصل می شود تا توسط این جرثقیل فلز را به قسمت های مختلف حمل کنیم.

در مرحله آماده سازی فلز باید تمام آلاینده ها از سطح فلز پاک شود تا فلزِ محافظ به خوبی بر روی فلز اصلی قرار بگیرد. برای پاک کردن آلاینده ها ابتدا فلز توسط یک ماشین مکانیکی به صورت سطحی تمیز می شود و سپس فلز را وارد یک دیگ حاوی محلول قلیایی می کنند تا آلودگی های روی سطح فلز مانند گرد و غبار، چربی و مواد سخت پاک شوند. در ادامه سازه فلزی را در آب شسته و به قسمت اسید شویی منتقل میشود.

برای حذف زنگ زدگی و پوسته های اکسید آهن از سطح فولاد، قطعه را در محلولی از هیدروکلریک اسید شناور میکنند. همانطور که میدانید اسید هیدروکلریک، یک اسید قوی است که میتواند باعث خوردندگی فولاد شود. به همین علت یک اینهی بیتور اضافه می شود تا از خوردگی جلو گیری شود. در فسفاته زمینه لازم برای واکنش دهی آهن و مذاب روی حین گالوانیزه فراهم میشود. بعد از اتمام این قسمت فولاد در دمای 80 درجه سانتیگراد خشک میشود و مرحله آماده سازی سطحی به اتمام می رسد.

در مرحله بعد قطعه را در داخل یک دیگ حاوی مذابِ روی با دمای حدوده ۴۶۰ درجه سلسیوس شناور می کنند تا یک پوشش مناسب از جنس روی در قسمت خارجی سطح آهن یا فولاد را پوشش دهند. پرداخت نهایی آخرین مرحله از فرآیند گالوانیزه گرم می باشد که در آن روی های جامد اضافی را به وسیله سمباده دستی و برقی از سطح سازه جدا می کنند.

فرآیند گالوانیزاسیون به روش گرم

 

گالوانیزه سرد چیست ؟

گالوانیزه سرد یکی از روش های گالوانیزاسیون می باشد که تفاوت های زیادی با روش های دیگر گالوانیزاسیون دارد. در گالوانیزه سرد از روی غنی شده با حداقل غلظت 92 درصد به عنوان فلزِ محافظ استفاده می شود. برای پوشش دهی به فلزات در گالوانیزه سرد از ابزار هایی مانند اسپری، قلمو و پیستوله استفاده می شود. قبل از گالوانیزاسیون به روش سرد باید سطح فلز از هرگونه آلودگی و زنگ زدگی پاک شود تا فلزِ محافظ به خوبی بر روی فلز اصلی قرار بگیرد. فرآیند گالوانیزاسیون به روش سرد همانند فرآیند رنگ کاری می باشد با این تفاوت که در گالوانیزه سرد از روی غنی شده به جای رنگ استفاده می شود.

اسپری گالوانیزه سرد

اسپری آسان ترین روش برای گالوانیزه کردن می باشد. اسپری گالوانیزه سرد شامل روی غنی شده با غلظت 92 درصد است که سطح فلزات با آن پوشش داده می شود. در ادامه به بررسی تفاوت های لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد می پردازیم.

 

تفاوت های گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد

فرآیند گالوانیزاسیون به روش گرم متفاوت با روش سرد می باشد. همان طور که گفته شد در گالوانیزاسیون به روش گرم، لوله ها در دما های بالا گالوانیزه می شوند به همین علت پیوند بین فولاد و روی (فلز محافظ) قوی تر است و نسبت به عوامل خورنده مقاوم تر می باشند ولی در گالوانیزاسیون به روش سرد تنها پوششی سطحی بر روی فلز ایجاد می شود. ضخامت فلز روی در گالوانیزه گرم بیشتر از گالوانیزه سرد می باشد. در لوله های گالوانیزه گرم حدودا 14 درصد از وزن لوله را فلز روی تشکیل می دهد، در لوله های گالوانیزه سرد این عدد بین 2 تا 7 درصد است.

قیمت یکی دیگر فاکتور هایی است که می توان در تفاوت لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد بیان کرد. هزینه و زمان ساخت لوله های گالوانیزه گرم بیشتر از هزینه و زمان تولید لوله های گالوانیزه سرد است به همین علت قیمت لوله گالوانیزه گرم بیشتر از لوله گالوانیزه سرد می باشد. کارخانه های بزرگی مانند اهواز، سپاهان، سپنتا، ساوه و کاوه از مهمترین تولید کنندگان انواع لوله های فلزی (سفید و سیاه) در ایران هستند. شرکت فولاد فراز فروزان نماینده فروش محصولات این شرکت ها می باشد به همین علت می توانید محصولات شرکت های اهواز، سپاهان، سپنتا، ساوه و کاوه را از شرکت فولاد فراز فروزان با بهترین قیمت خریداری کنید. برای اطلاع از قیمت لوله های گالوانیزه، مانیسمان و API درزدار می توانید به سایت شرکت فولاد فراز فروزان مراجعه کنید و یا از طریق شماره ۰۲۱۶۵۸۱۱۳۵۳ با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شرکت فولاد فراز فروزان فعال در زمینه تامین و تجهیز صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، آب و فاضلاب و ساختمان می باشد. این شرکت توانسته با گسترش و بهبود کیفیت خدمات خود با تولید کنندگان مطرح داخلی (شرکت نورد و لوله پروفیل سپاهان، نورد و پروفیل ساوه، نورد و لوله سپنتا، میراب، فاراب و …) همکاری گسترده ای آغاز کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *